KONOPÁSEK, Z. (2024): Ať spolu vědci dál nesouhlasí. In: Š. Kučera, ed: Jen další konec světa: 33 rozhovorů o antropocénu, "věku člověka", vedl Štěpán Kučera. Brno: Druhé město. Str. 116-122
::::
Bojí se sloni smrti? Cítí stromy bolest? Proč si tak rádi vyprávíme o koncích světa? Proč náš jazyk nestačí k popsání výzev dnešní doby? A jakou roli v tom všem hrají vědci? I takové otázky pokládal spisovatel a novinář Štěpán Kučera v rozhovorech, které vycházely od roku 2017 v Salonu Práva.
KONOPÁSEK, Z. (2024): Věda a politika, vpravo, vlevo. Sociální studia, 21 (1): 33-38. Dostupné na adrese: https://doi.org/10.5817/SOC2023-33647
::::
Pavel Barša svůj text "Pragmatická sociologie emancipace: Latour vs. Boltanski" pointuje úvahami o tom, že Latourovi není blízká ani revoluční levice, ani krajní konzervatismus. Pomáhá si přitom zejména tím, že ho brání před tím, co jsem nedávno napsal o jedné Latourově knize. Podle Barši v tomto textu Latourovi vyčítám jeho politické angažmá. Kritizuji ho za příklon k levici a odkazuji ho do sféry čisté, akademické vědy. Avšak přestřelil jsem prý… Problém je v tom, že mi Barša vkládá do úst, co jsem nikdy neřekl. Latourovi jsem nikdy nevyčítal politický rozměr jeho textů. Už vůbec jsem mu nevyčítal levicovost. A rozhodně mi nejde o to ho „skolit“. Ještě bizarnější ale je, že ten, kdo mi falešně podsouvá kritiku Latoura kvůli tomu, že se ukázal jako „levičák“, mne otevřeně kritizuje kvůli tomu, že jsem se ukázal jako „pravičák“ (je to totiž právě tahle škatulka, která dle Barši vysvětluje moje omyly a mou údajnou nenávist vůči Latourovi). V textu se snažím obhájit, že cit pro jemnost a ambivalence není nic výlučně akademického a že „relativistické“ uvažování je ještě něco jiného než jen výhodné palivo pro konzervativní agendu (jak naznačuje Barša).
KONOPÁSEK, Z. / MARŠÁLEK, J. / HADWIGER ZÁMEČNÍK, L. (2023): Jednička z nejistoty? Sociologie fyziky před tabulí. Československý časopis pro fyziku, 73 (6): 432-437
::::
V tomto posledním textu naší série věnované sociologii vědeckého poznání (a poznání fyzikálního zvláště) se přimlouváme za to, aby důraz Science Studies na porozumění vědecké praxi pronikal do školního vědeckého vzdělávání. Vysvětlujeme, že jakési popisování vědecké praxe v sobě zahrnuje i klasická výuka zaměřená na předávání fyzikálních poznatků. Problém je, že se tak děje většinou bezděčně a že tyto popisy nejsou zrovna realistické - neodpovídají tomu, co o kolektivní vědecké praxi díky sociologii vědy víme. Upozorňujeme dále, že ne každá podoba sociologie vědy nám může v tomto ohledu pomoci. To ukazujeme na příkladu debat o Science Education v USA. V několika příkladech naznačujeme možnosti, jak ve výuce pro sociologickou reflexi vědecké praxe otevřít prostor.
KONOPÁSEK, Z. / MARŠÁLEK, J. / HADWIGER ZÁMEČNÍK, L. (2023): Jak myslí věda? O vědecké genialitě sociologicky. Československý časopis pro fyziku, 73 (5): 346-349
::::
Tento text se věnuje klasické postavě historie vědy, jíž je geniální vědec. Sociologie velmi brzy nabídla svůj vlastní výklad toho, kým je vlastně vědecký génius, kterého měla tendenci na jedné straně ctít (nebude tedy velkým postavám dějin vědy upírat jejich velikost) a na druhé straně „vracet na zem“ („génius“ nebude v jejím podání vyvázán z řádného fungování vědy). Z pozdější sociologie vědeckého poznání se geniální vědec takřka vytratí, a to ve prospěch vědeckého kolektivu, komunity, či dokonce „superorganismu“. Šířeji se v tomto textu věnujeme vědeckému úspěchu, ale také vědecké racionalitě, kterou sociologie nepřisuzuje výjimečnému typu „myšlení“ vědců, nýbrž vědecké praxi.
KONOPÁSEK, Z. (2023): Globální uhlíková daň ladem ležící: K politickému rozměru tzv. nepolitických řešení. Vesmír, 102 (6)
::::
Jedním z návrhů, kterak přistoupit k řešení tzv. klimatické krize, je globální uhlíková daň. Vypadá na první pohled jako zázračně jednoduchý a soběstačný nástroj. Přesto budí překvapivě málo pozornosti. Je tomu tak (mimo jiné) proto , že se prosazuje jako vyhroceně nepolitické řešení, a to nejen prvoplánově, tedy v tom smyslu, v jakém to sami autoři tohoto konceptu přiznávají. Protože dnešní doba k nejrůznějším deklarovaně nepolitickým řešením obecně tíhne, často pod tlakem existenčního ohrožení a s oporou ve vědecké argumentaci, vyplatí se případ GUD globální uhlíkové daně podrobněji prozkoumat.
NELSON, Nicole C. / TIMMERMANS, Stefan / WARWICK, Andrew / KONOPÁSEK, Zdeněk / VANCE, Russell E / KUO, Wen-Hua (2023): On first reading Bruno Latour. Social Studies of Science, 53 (2): 174-179
::::
Příspěvky pro speciální číslo časopisu věnované Bruno Latourovi, který zemřel v říjnu 2022.
KONOPÁSEK, Z. / MARŠÁLEK, J. (2023): Se sociology v zádech:
laboratoře, texty, teorie. Československý časopis pro fyziku, 73 (2): 102-106
::::
Poté, co jsme se v minulém textu zabývali vědeckými kontroverzemi, nyní se zaměříme na některá další "místa", z nichž se sociologové pokoušeli uchopit vědu jako předmět svého zkoumání. Nejprve si ukážeme, co přinesly takzvané "laboratorní etnografie", zaměřené na každodenní vědeckou praxi. Za druhé se budeme zabývat tím, proč je důležité věnovat pozornost vědeckému jazyku a vědeckému diskurzu. A nakonec představíme několik vzácných příkladů sociologického zkoumání teoretické práce, tj. činnosti, při které se zdá, že se toho mimo nepřístupnou vědeckou mysl děje jen málo. V této souvislosti poukazujeme na to, že sociologie, stejně jako jiné disciplíny, různým způsobem utváří předmět svého výzkumu podle svých potřeb a zároveň se v interakci s ním proměňuje.
KONOPÁSEK, Z. / MARŠÁLEK, J. (2023): Když se dva hádají, třetí... pozoruje: Sociologické studium vědeckých kontroverzí. Československý časopis pro fyziku, 73 (1): 4-7
::::
Toto je druhý z šesti plánovaných textů o sociologii vědy a vědeckého poznávání (a o tzv. science studies obecně). Proč se vlastně vědecké rozepře tak často stávaly předmětem zájmu sociologů? Vysvětlujeme důležitost a metodologické souvislosti tohoto empirického programu. Poté zvláštnosti tohoto přístupu krátce diskutujeme s odkazem na práci, ve které Trevor Pinch studoval experimenty R. Davise, týkající se slunečních neutrin. Ukazujeme, že vědecké kontroverze nabízejí sociálním vědcům důležité východisko k výzkumu vědecké praxe a její mnohotvárnosti, tedy té kvality, která má sklon stávat se neviditelnou, jakmile se vědecké fakty konsolidují.
MARŠÁLEK, J. / KONOPÁSEK, Z. / HADWIGER ZÁMEČNÍK, L. (2022): Kolik fyziky se vejde do vývěvy (a co všechno do fyziky)? Československý časopis pro fyziku, 72 (6): 424-426
::::
Fyzika je možná tím nejvíce probádaným vědním oborem v tzv. sociálních studiích vědy. Cílem tohoto krátkého textu je načrtnout prostor, ve kterém se sociologie fyziky - a šířeji Science Studies - pohybuje a ve kterém se v chystaných šesti dílech série přehledových textů budeme převážně pohybovat i my.
Toto je něco jako doprovodný text k jinému mému textu ("Věda a politika, vpravo, vlevo", v tisku). Zatímco je možné oba tyto dokumenty číst nezávisle na sobě, nedává moc smysl číst zde předkládaný text bez předchozího přečtení jiného článku, na který oba zmíněné texty reagují, a sice Baršova elaborátu o Bruno Latourovi a o mém vztahu k němu ("Pragmatická sociologie emancipace: Latour vs. Boltanski", v tisku). Zatímco v článku "Věda a politika, vpravo, vlevo" polemizuji s tím, jak si Barša představuje političnost a angažovanost vědy, zde jen poměrně „technicky“ řeším řadu jednotlivých nesmyslů, které Barša vrší na moje konto: ukazuji, v čem a jak ulítl. Krátce, ve všem. Vymýšlí si a do úst mi vkládá blbosti.