Publikace, nahrávky a jiné výstupy

Přehled toho, co jsem napsal a zveřejnil (jako sociolog) nebo nahrál a vydal (jako muzikant). Prostě veřejně dostupné "výstupy". V případě, že je to právně a technicky možné, postupně sem dávám k dispozici i plné texty a do příslušných oddílů hudební sekce pak i nějaké hudební ukázky ve formátu mp3.
|«- … «  8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18  » …

KONOPÁSEK, Z. (1999): Reflexivní autobiografie: interpretací post/komunistického Východu k porozumění post/modernímu Západu. In: Z. Konopásek, ed.: Otevřená minulost: autobiografická sociologie státního socialismu. Praha: Karolinum. Str. 353-369

::::

 

KONOPÁSEK, Z. (1999): Sociologie babičkou (po dvou letech). In: Z. Konopásek, ed.: Otevřená minulost: autobiografická sociologie státního socialismu. Praha: Karolinum. Str. 217-251

::::

 

KONOPÁSEK, Z. (1999): SAMISEBE: Pootevírání minulosti. In: Z. Konopásek, ed.: Otevřená minulost: autobiografická sociologie státního socialismu. Praha: Karolinum. Str. 7-19

::::

 

KONOPÁSEK, Z., ed. (1999): Otevřená minulost: autobiografická sociologie státního socialismu. Praha: Karolinum. 373 s.

::::

 

KONOPÁSEK, Z. (1999): Co je SAMISEBE? In: Z. Konopásek, ed.: Otevřená minulost: autobiografická sociologie státního socialismu. Praha: Karolinum. Str. 23-50

::::

 

DISMAN, M. / KONOPÁSEK, Z. (1999): Úvod k biografickým úryvkům SAMISEBE. In: Z. Konopásek, ed.: Otevřená minulost: autobiografická sociologie státního socialismu. Praha: Karolinum. Str. 255-257

::::

 

KONOPÁSEK, Z. (1998): Staré ortodoxie, nové ortodoxie: kvalitativní výzkum na prahu příštího století (review). Biograf, (14): 63-75

::::

Recenze knihy: DENZIN, N.K. (1997): Interpretive ethnography: Ethnographic practices for the 21st century. Thousand Oaks: Sage. 325 s. ISBN 0-8039-7299-7

KONOPÁSEK, Z. (1998): Estetika sociálního státu: O krizi reprezentace (nejen) v sociálním zabezpečení. Praha: G plus G. 341 s.

::::

The book challenges the usual views of the welfare state which seek to explain its current difficulties in terms of economics, politics or ethics. Instead, it prefers the perspective which I call "welfare state aesthetics". By this term I mean a study of welfare institutions as a kinds of texts representing social phenomena that are to be coped with. These texts should be studied relatively independently of their authors' convictions or wishes as well as of social scientists' objective knowledge of the phenomena. The title term "aesthetics" indicates that it is presumed that realism of these institutional texts is based on artful illusion-making and on processes of translation from one text to another rather than on the mimetic mirroring of "real life". In the book, I use such a perspective for an analysis of social security benefit schemes. Benefit formula are seen and analyzed as texts that representing, in some way, the reality of "income insufficiency". It is argued that in the postmodern era, the universalism of these texts increasingly undermines their realism and vice versa. The tension between universalism and realism is at the core of what I mean by the term crisis of representation in social security. The representation crisis, of course, affects a wide range of social texts ranging from biographical constructions of identity to scientific constructions of truth. Thus, some aspects of the welfare state crisis may be understood against precisely this wider context.

ATKINSON, P. / SILVERMAN, D. (1998): Kunderova Nesmrtelnost: Interview society a vynalézání Já. Biograf, (13): 1-25 - přeložili Lukáš Gjurič a Zdeněk Konopásek

::::

Milan Kundera[a]s novel Immortality bears a dose relation to con temporary social science debates about the production of the self. Commentators like Kleinman and Mishler seem to have introduced a new version of authenticity based on a reinvention of the Romantic subject with the interview (as the medium) and the narrative (as the content) portrayed as the means for constructing and sharing biographical experience. Unlike such contemporary Romantics, Kundera examines how the subject is constructed in literary biography and mass media "imagology". The authors show how Kundera[a]s work leads in two possible directions: an analysis of the interview society and a concern with strategies for the invention of the self. By locating styles of the self, the authors reveal lively and skillful biographical work, overlooked by cultural critique and not reducible to any structural determinism.

ATKINSON, P. / SILVERMAN, D. (1997): Kundera's Immortality: The interview society and the invention of the self, Qualitative Inquiry, 3 (3): 304-325

MOSER, I. / LAW, J. (1998): Přechody snadné, přechody nesnadné: o heterogenní ekonomii subjektivity. Biograf, (15-16): 5-28 - přeložil Zdeněk Konopásek

::::

This text explores the relation between subjectivities, materialities (including technological arrangements) and bodily competencies. Starting from the assumption that all material and bodily arrangements are specific, it considers some of those specifities, and the "passages" through which these specific arrangements are fitted together for a particular person, Liv, who is physically disabled. It explores the character of some Liv[a]s "passages" - some are "good", some "bad", some public, and some discrediting - and the ways in which they are shaped to produce personal and biographical continuity and relative autonomy for her - an autonomy and capacity discretionary decision making which she highly values. The paper thus uses some of the tools developed in the actor-network approach, but also in feminism, to interpret the material and corporeal relations involved in the formation of contemporary subjectivities.

MOSER, I. / LAW, J. (1999): Good passages, bad passages. In: J. Law, J. Hassard, editors: Actor network theory and after. Oxford: Blackwell & Sociological Review. Str. 196-219

|«- … «  8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18  » …

Obrázek z fotogalerií

Více viz Fotogalerie...

Nejbližší vystoupení/akce

2. 8. 2024 -

Fish Flesh Field & Henry $ (Lhotka)

Bar u Emy. Jindřich Tolar (zpěv, kytary), Michal Fejt (zpěv, baskytara), Jaryn Janek (kytary, klávesy), Karel "Maso" Koštejn (bicí, zpěv) & Zdeněk Konopásek (bicí)

21. 8. 2024 -

Jaroslav Dušek: Pátá dohoda (Voděrádky)

Divadelní představení

22. 8. 2024 -

Jaroslav Dušek: Čtyři dohody (Frenštát)

Divadelní představení

Více viz Kalendář...

Poslední záznamy z blogu:

23. 2. 2024 -

Charles Hayward

Abstract Concrete v Praze (klub Punctum, 11. 2. 2024)

[celý text]
28. 7. 2023 -

Dvouletou fámu založili...

O tom, jak to tehdy bylo a že Roman Štefl s tím měl mnohem méně společného, než to v některých pramenech vypadá

[celý text]
14. 8. 2022 -

Konopásek kontra Latour: Barša má vidiny pistolníků a z vlastních kvérů se mu ještě kouří

Reakce na Baršův text "Pragmatická sociologie emancipace: Latour vs. Boltanski" a zároveň doplněk k mému textu "Věda a politika, vpravo, vlevo"

[celý text]
5. 1. 2021 -

Hudební objevy z let 2018-2020

V sekci Hudba -> Co poslouchám je nově výběr pro mne nejzajímavějších desek posledních let

[celý text]
22. 12. 2020 -

Lítáme v tom, někteří beznadějně

Odpověď na recenzi Radka Kubaly, v níž hodně místa věnuje textu, na kterém jsem se podílel

[celý text]
2. 12. 2020 -

Black. Jim Black.

Můj oblíbený bubeník jamuje v jakémsi malém portugalském klubu

[celý text]
14. 10. 2020 -

This is (not) This Heat

Zebulon, Los Angeles (March 21, 2019) a Cafe Oto, London (February 10, 2018)

[celý text]
23. 5. 2020 -

Z dálky pořád mává kohout piv, Radomile

Právě vychází na pěkně vypraveném cédéčku kompletní koncert Dvouleté fámy z pražské Chmelnice (březen 1989) - je to to nejlepší ze spolupráce s Radomilem Uhlířem, který minulý rok umřel: "Z dálky mává kohout piv (živě na Chmelnici, 23.2. 1989)", Guerilla Records (GR 159-2)

[celý text]
22. 8. 2019 -

Black Midi

Live at Kex Hostel in Reykjavik, November 9, 2018

[celý text]
Více viz Blog...

Osobní stránky Zdeňka Konopáska - http://zdenek.konopasek.net, technická realizace Jakub Konopásek ©