Kalendář
Veškerá moje účast na veřejných akcích, zpětně i do budoucna (kam až vidím): přednášky, účast na konferencích a seminářích, koncerty, představení, turnaje v petanque... tedy sociologie, hudba i další věci.
9. 4. 2009
:::: Divadlo Vizita: Hvězdná zeleň (Praha)
Účinkování v improvizovaném divadelním-hudebním představení, Divadlo Archa, Na poříčí 26, Praha 1. Zač. 20h
8. 4. 2009
:::: Divadlo Vizita: Nespoutaný maník (Praha)
Účinkování v improvizovaném divadelním-hudebním představení, Divadlo Archa, Na poříčí 26, Praha 1. Zač. 20h
2. 4. 2009
:::: Zdeněk Konopásek: "This is for the first time when it is for the second time": Reflections on uniqueness in sociological descriptions and explanations (Praha)
Příspěvek pro mezinárodní workshop CTS Praha a IGPP Freiburg "The challenge of uniqueness", Centrum pro teoretická studia, 2.-4. dubna 2009 (Husova 4, Praha 1, seminární místnost CTS)
The problem of uniqueness in sociology is often seen as a problem of methodology. It refers to research configurations in which we deal only with a few cases or even with a single case so that it becomes impossible using standardized statistical tools and generalizing our findings to cover some wider population. In such situations, we mobilize “qualitative methods”. I will briefly comment on their practical relevance and on the nature of knowledge they bring about. Uniqueness, however, can also be taken as a substantive sociological issue. There are sociologists (including myself) who consider uniqueness as an omnipresent and irreducible feature of social reality – a feature that should be taken seriously. This implies a radical redefinition of the sociological perspective and of basic sociological questions. The redefinition is often misunderstood though. While we must understand and deeply respect that everything happens only once, and at one place, it is equally serious that we take account of things made durable, repeatable, and standardized or generalized on a mass scale and daily basis. It is not a paradox: the former should be taken as a theoretical-methodological precondition of the latter.
31. 3. 2009
:::: Divadlo Vizita: Nekonečný liják (Praha)
Improvizované divadelní-hudební představení, Divadlo Archa, Na poříčí 26, Praha 1. Zač. 20h
30. 3. 2009
:::: Divadlo Vizita: Pazouří kořen (Brno)
Improvizované divadelní-hudební představení, Divadlo Bolka Polívky v Brně
28. 3. 2009
:::: Zdeněk Konopásek & Ondra Preuss: Sokolský pohár (Roudnice nad Labem)
Turnaj dvojic v petanque pořádaný klubem Hej-rup
19. 3. 2009
:::: Duo Profesóres živě Nad Viktorkou (Praha)
Koncert, Nad Viktorkou (Bořivojova, Praha 3 - Žižkov)
Vůbec první koncert kapely, oživené po mnoha letech od nahrávání CD "Zjevení pravd", v hospodě Nad Viktorkou. Sestava: Pjér Lašéz, zpěv a kytary; Zdeněk Konopásek, bubny a činely.
9. 3. 2009
:::: Zdeněk Konopásek: Přirozený svět a naturalizace skutečnosti: K debatám o "přirozeném" světě z pohledu sociologa (Praha)
Přednáška v rámci cyklu interních pracovních transdisciplinárních seminářů CTS na téma "přirozeného" světa
Představa přirozeného světa byla Husserlem nastolena jako součást úvah o krizi evropských věd. Jak se vědecká práce mění v "pouhý provoz", ztrácí se z ní cit pro otázky smyslu - tedy povědomí o vlastních mimo-vědeckých základech a snaha o zasazení do nějakého celku. S ohledem na toto vymezení se přirozený svět často bere jako něco, od čeho se objektivující svět vědy odtrhává a vzdaluje - přirozený svět a věda se stavějí proti sobě. Tuto představu zproblematizoval pěkně mimo jiné Michal Ajvaz a já v tomhle na něj svým způsobem navážu. Budu mluvit o sociálním konstruktivismu, který s Alfredem Schutzem v zádech tematizoval objektivaci jako všudypřítomnou součást běžného života, tedy každodenního světa lidí. Takovou "obyčejnou objektivací" vlastně rozšiřujeme oblast samozřejmého, netematizovaného a daného, a zároveň celostného a významuplného. Prostředky tzv. sociálního konstruování zkrátka skutečnost naturalizujeme. Jak se má tato naturalizace k představám přirozeného světa (tak, jak jsme se jim - téměř výlučně ve vztahu ke světu objektivující vědy - věnovali)?
5. 3. 2009
:::: Jaroslav Dušek: Čtyři dohody (Hradec Králové)
Divadelní představení. Kulturní centrum Adalbertinum (Čs. armády 300, HK), zač. 19h.
Dále účinkují: Pjér Lašéz - baskytara, kytara, zpěv; Zdeněk Konopásek - bubny, činely a další nástroje; Viktor Zborník - světla. Ve Čtyřech dohodách odhaluje Don Miguel Ruiz zdroj omezujících názorů, které připravují o radost a vedou ke zbytečnému utrpení. Čtyři dohody založené na staré toltécké moudrosti, nabízejí silný kód chování, který dokáže rychle proměnit náš život v nový prožitek svobody, opravdového štěstí a lásky: nehřešte slovem, neberte nic osobně, nevytvářejte si žádné domněnky, dělejte vše, jak nejlépe dovedete.
27. 2. 2009
:::: Divadlo Vizita: Žena s plnovousem (Praha)
Účinkování v improvizovaném divadelním-hudebním představení, Divadlo Archa, Na poříčí 26, Praha 1. Zač. 20h
20. 1. 2009
:::: Marináda dekorativních aspektů (Praha)
Vystoupení s hudebním sdružením Marináda dekorativních aspektů v kavárně Potrvá (Srbská 2, Praha 6 - Dejvice).
Druhý pokus, uvidíme, co to udělá. Marináda v zásadě nezkouší, sestava je pohyblivá, obsazení pestré, s nástroji od laptopu přes klarinet k elektrické baskytaře a mojí bicí soupravě.
20. 1. 2009
:::: Zdeněk Konopásek & Jan Paleček: Princip symetrie z hlediska respondentů: Posedlost, zjevení a duševní nemoc ve výzkumných rozhovorech s duchovními (Olomouc)
Příspěvek na konferenci Kvalitativní přístup pro praxi (VIII. česko-slovenská konference o Kvalitativním přístupu a metodách ve vědách o člověku), 19.-20. 1. 2009, Olomouc
Zabýváme se tím, jak se v psychiatrii nakládá se zážitky jako slyšení Božího hlasu nebo vidění Panny Marie; zároveň nás zajímá, jak se s těmito jevy pracuje v katolické pastoraci. Jak se vyjednává status těchto jevů? Kdy se z nich stává legitimní náboženská zkušenost a kdy symptom duševní nemoci? Přistupujeme k těmto otázkám „symetricky“ - nedáváme apriori přednost lékařským nebo duchovním vysvětlením. Takový přístup, běžný např. v sociologii vědy, jsme ukázali a vysvětlili na rozboru filmu „V moci ďábla“ (2005), v němž se rozehrává nejednoznačný vztah mezi medicínskou a duchovní interpretací příběhu mladé dívky, kterou její rodina pokládala za posedlou a která zemřela po neúspěšném exorcismu (Konopásek & Paleček 2006). Může mít takový symetrický přístup nějaký praktický význam i pro ty, které studujeme? Na toto téma jsme hovořili se čtyřmi katolickými knězi. Požádali jsme je, aby se předem podívali na zmíněný film a přečetli si i náš text o něm. V tomto příspěvku chceme na základě oněch rozhovorů ukázat, v čem se potkává nebo míjí náš zvláštní výzkumnický pohled s pohledy respondentů, a také jak tento reflexivní experiment přispěl k našemu vlastnímu chápání zvoleného přístupu.
12. 1. 2009
:::: Divadlo Vizita: Pravoslavný aligátor (Praha)
Improvizované divadelní představení, Divadlo Archa, Na poříčí 26, Praha 1. Zač. 20h
Napraví Alík alias Alig (Jaroslav Dušek) slavného Tora alias Toreadora (Pjér la Šé´z)? Zamezí Zdeněk Konopásek výchylkám v rytmu? Dokáže Viktor Zborník vnést světlo i do nejhlubší Dračí Tmy? (První představení Vizity v kalendářním roce 2009 a jedno z mála plánovaných během prvního čtvrtletí.)
30. 12. 2008
:::: Zdeněk Konopásek: Předsilvestrovský turnaj (Vojnův Městec)
Místní speciální zimní turnaj jednotlivců v petanque pořádaný PK 1293, Vojnův Městec
Hrálo se systémem "mele" (losované dvojice pro každé kolo jiné, počítaly se výhry a skóre), po čtyřech kolech nejlepší čtyři dvojice semifinále a finále. Vítěz Vlastimil Vejmělek, pak Karel Malivánek, ZK, Martin Hošák. Vedle na hřišti se hrál lední hokej.
4. 12. 2008
:::: Zdeněk Konopásek & Jan Paleček: Zjevení a posedlost jako hraniční objekty v psychiatrii a pastoraci (Praha)
Přednáška v rámci čtvrtečních seminářů CTS (10-12h, seminární místnost, 3. patro)
Fenomény jako je posedlost démony, zjevení Panny Marie nebo slyšení hlasu Božího jsou mnohdy kontroverzní a obtížně uchopitelné. Člověk s těmito zážitky se může dostat jak do péče duchovních, tak do péče psychiatrické; jeho zkušenosti totiž mohou být chápány jako symptomy duševní nemoci nebo jako nefalšovaný duchovní prožitek. V psychiatrii i pastoraci se však překvapivě vyskytují i situace, kdy tyto na první pohled protichůdné “interpretace” spíše pokojně koexistují, kdy se mezi nimi nerozhoduje v logice buď-anebo. Pokusíme se ukázat, že tyto situace jsou pro oba obory svým způsobem důležité a že přistoupit na takovou nejednoznačnost neznamená rezignovat na pastorační či psychiatrickou práci, ale může to naopak otevírat příležitost k činu.